Pedagogisch vakmanschap
De Stichting Onderwijs Primair, waartoe de Sterrenboom behoort, hanteert de principes van het pedagogisch vakmanschap. Het streven daarbij is van alle scholen die bij de stichting zijn aangesloten om optimaal te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen rekening houdend met de drie psychologische basisbehoeften; relatie, autonomie en competentie. Pedagogisch vakmanschap is op het goede moment de juiste dingen doen, óók in de ogen van de kinderen. Dat kan alleen als een leerkracht het perspectief van een kind kan innemen, zodat hij/zij het kind en zijn/haar behoeften begrijpt. Daarvoor is het nodig dat het kind en de leerkracht elkaar vertrouwen en er een veilige relatie tussen beiden is. Verwachtingen kunnen zo op elkaar worden afgestemd en problemen worden opgelost. Zonder relatie geen prestatie!
Als gevolg daarvan wordt de leraar in plaats dat hij alles plant, instrueert en controleert, de begeleider binnen een ‘speelveld’ waarbinnen de kinderen zelf het werk doen. Op deze wijze hopen we het optimale uit onze kinderen te halen. Op de website van onze stichting https://www.onderwijsprimair.nl/ kunt u onder het kopje Wie zijn wij meer informatie vinden over het pedagogisch vakmanschap.