Pedagogisch vakmanschap
Eigenaarschap
Zoals in de uitgangspunten van De Sterrenboom aangegeven vinden we vertrouwen, eigenheid en verantwoordelijkheid erg belangrijk. Bij onze leerlingen willen we dit onder andere terugzien in zelfstandigheid. Eigenaarschap tonen betekent dat je durft te staan voor je zaak en verantwoordelijkheid durft te nemen. Iemand die eigenaarschap toont zegt in feite: Ik zorg dat het goed komt, waarmee we de verwachting uit spreken dat een kind op school komt om zichzelf te ontwikkelen. We zien eigenaarschap in de school o.a. terug in keuzes die de leerlingen kunnen maken tijdens het zelfstandig werken en leerdoelen die leerlingen zichzelf stellen n.a.v. gemaakte toetsen en leerdoelen behorend bij een thema of blok van taal, spelling en rekenen.
Pedagogisch Vakmanschap
Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van een ander.
Vanuit de wens om binnen de hele stichting een gemeenschappelijke pedagogische taal te spreken en dezelfde opvoedkundige begrippen te gebruiken, doorloopt iedere collega binnen Onderwijs Primair een persoonlijk ontwikkelingstraject onder de naam Pedagogisch Vakmanschap. Het streven is om optimaal te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen, rekening houdend met de drie psychologische basisbehoeften;
-
relatie (het kind zien, horen, accepteren en begrijpen)
-
autonomie (het kind mag zichzelf zijn, meedenken en meebeslissen)
-
competentie (het kind kan zijn/haar talenten maximaal benutten)
Alle collega's van Onderwijs Primair worden geschoold in pedagogisch vakmanschap geïnspireerd op pedagogisch tact en leiderschap (NIVOZ). Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat.
Kwink
Op de Sterrenboom werken we met de sociaal emotionele leermethode KWINK!. Hiermee geven wij vorm aan de sociaal emotionele ontwikkeling.
In Kwink worden ouders ook betrokken. Zij krijgen meerdere keren per jaar een koelkastposter waarop tips staan die ouders thuis met kinderen kunnen doen. Ook staat hierop wat we op school doen.
Daarnaast zijn of worden alle teamleden van de Sterrenboom (en teamleden werkzaam bij Onderwijs Primair) geschoold met Pedagogisch Tact.
Rots en Water staat momenteel op een laag pitje omdat het onvoldoende aansloot bij onze behoeften om vorm te geven aan het pedagogisch klimaat.We passen dit wel toe in kleinere groepjes.